2025-09-04
Het vrouwenvoetje
Regelmatig valt mij op dat, vooral vrouwen, hun voet graag op de koppeling laten rusten.
Dit omdat ze de “zekerheid” willen hebben dat de motor niet afslaat.
Tenminste, dit denken ze, maar dit klopt totaal niet!
Het pedaal wordt een klein beetje ingedrukt waardoor de kans zeer groot is dat de koppelingsplaten van de auto een beetje aanslippen en daardoor sneller zullen slijten. Met als gevolg een dure reparatie €€€€€
Denk maar eens aan twee ronde borden met coating erop.
Met ingetrapte koppeling is er geen contact tussen het draaiende bord en het, andere, stilstaande bord.
Wanneer je weg wilt rijden, wordt het draaiende bord vanuit de motor (toeren) tegen het stilstaande bord gebracht door je koppeling omhoog te brengen.
Het moment dat het draaiende bord het stilstaande bord meeneemt, noem je het aangrijpingspunt van de koppelingsplaten.
Wanneer je de koppeling te snel loslaat, zal de motor afslaan omdat de draaiende plaat teveel weerstand krijgt vanuit de stilstaande plaat.
Dit is iedereen wel eens overkomen waardoor sommigen onzeker worden over het koppelingspedaal. Doe ik het wel goed? Direct slaat hij af!
• Wanneer je de koppeling rustig omhoog laat komen en de auto rijdt,
zullen de toeren ervoor zorgen dat de auto blijft rijden.
• Wanneer je het gaspedaal loslaat zonder te remmen, zal de auto gewoon door blijven rijden zonder af te slaan.
[Probeer op het rijden van een recht stuk weg maar eens de koppeling in te trappen en het gas los te laten.
Wat gebeurt er dan???? Niets! De auto blijft doorrollen met dezelfde snelheid.]
Oké, terug naar het loslaten van het gaspedaal: wanneer je dat gedaan hebt, geef je weer gewoon gas. Je laat je voet nu naast de koppeling staan. Laat het gas dan nog eens los, zonder de koppeling in te trappen. En verdorie nog eens aan toe! De auto remt af op de motor.
Dit is waarom je tijdens je eerste rijlessen leert om eerst te remmen, zodat de auto kan remmen op zowel de remmen als de motor. Op het laatst trap je dan pas de koppeling in om het contact met de motor naar de wielen (even kort door de bocht gezegd) te verbreken.
Ook in bochten die je niet superlangzaam hoeft te nemen is het juist beter om het gas erop te laten. Zo trekken de wielen de auto door de bocht heen. Wanneer je met hoge snelheid in de bocht je koppeling intrapt wil de auto naar de kant! De centrifugaalkracht gaat dan werken en dat wil je niet.
Vaak zijn mijn cliënten verbaasd wanneer ik ze dit vertel en laat meemaken.
Vooral zijn ze verbaasd dat de auto amper afslaat, plus ze ontdekken dat de auto met bochten en gas erop houden veel lekkerder in een bocht ligt.
Mijn advies:
• Linkervoet netjes naast de koppeling houden en alleen wanneer je schakelt, stopt of echt langzaam wilt rijden de koppeling gebruiken.
• En bij niet te scherpe bochten, voet lichtjes op het gas houden.
Veel plezier met rijden!
Admin - 16:42:26 | Een opmerking toevoegen
Opmerking toevoegen
Fill out the form below to add your own comments